Kto je autor: Volám sa Peter a som 25 ročný grafik, cestovateľ a bloger. Mám rád filmy, beh, kopce, hudbu a život podľa vlastných predstáv.
V júli 2013 som sa s kamarátmi vydal na
17-dňový výlet po Európe. Sen o tomto Eurotripe vznikol
ešte na začiatku roka, ale keďže nám šťastie a okolnosti veľmi nepriali,
vyzeralo to, že sa žiadna cesta konať nebude. Nakoniec ma však v jednu
stredu ráno telefonátom zobudil kamarát Roman, že mu konečne odsúhlasili
dovolenku a v piatok môžeme vyraziť. Tak sme za necelé dva dni výlet
zbežne naplánovali a vyrazili sme na približne 9000 km cestu
naprieč Európou. Skúsil som oživiť moje spomienky a zážitky,
ktoré spolu s mnohými fotkami nájdete v tomto šesťdielnom reporte.
V prvom skúsim opísať začiatok našej cesty a návštevu Paríža a
Versailles.
Predtým ako sme vyrazili bola najdôležitejšia otázka, ako budeme cestovať. Či zvoliť pohodlnejšiu cestu autom, alebo ekonomickejšiu vlakom. Nakoniec sme zvolili vlak a cestovanie s lístkom Interrail, ktorý nám umožňoval neobmedzene cestovať vo vlakoch druhej triedy po dobu 22 dní (aj keď my sme boli obmedzení na 17 dní). Cena 340 Eur však nezahŕňala povinné miestenky (ktoré sa napríklad vyžadujú v nočných vlakoch) a tak sme sa trochu báli, či nám to drasticky nenavýši rozpočet. Druhým problémom bolo, že sme pred cestou nemali čas na rezervácie a tak bolo otázne, či sa bez starostí dostaneme všade tam kam chceme, keďže aj v lete „vraj“ bývajú vlaky v Európe preplnené. Našťastie to však problém nepredstavovalo a nám sa aj s kúskom šťastia podarilo užiť si cestu takmer podľa našich predstáv.
Tak to sme my na začiatku cesty (Roman, Peter, Lucia). Každý z nás
s poriadnou batožinou na pleciach. Chôdza s tou váhou na chrbte bola už po
pár metroch zabijak…
Hneď v úvode cesty sa na nás usmialo šťastie, keď sme v Rakúsku dokázali kúpiť posledné tri miesta v nočnom vlaku do Paríža. Samozrejme miesta na sedenie a každý mal miesto niekde inde. Ja som cestoval v kupé sám s podivnými ľuďmi, ktorý sa navyše až príliš rozťahovali, ale nakoniec prvá noc so spánkom posediačky a s minimálny priestorom pre nohy nebola až taká zlá. Z vlaku sme videli krásne rakúske Alpy, mesto Salzburg, prestupovali sme v nemeckom Mníchove a po pár hodinách spánku sme sa ráno zobudili v Paríži.
Salzburg z okna vlaku. Cesta do Mníchova ubiehala rýchlo vďaka pekným
scenériám a rýchlosti cca 240 km za hodinu, aj keď podstatnú časť cesty
sme zabili hľadaním ubytovania cez notebook, keďže vlak bol vybavený wi-fi
signálom.
Do Paríža sme prišli okolo deviatej a našou prvou úlohou bolo zistiť ako sa dostať do nášho rezervovaného hostela. Chlapík z recepcie mal v telefóne tak hrôzostrašný hlas, že by mu mohlo závidieť hocijaké monštrum z hororu a navyše mu nebolo nič rozumieť. Tak sme zohnali mapu Paríža a mapu metra a podľa inštrukcií tety z informácií sme sa nakoniec na potrebnú adresu dostali. Privítal nás spomínaný chlapík s hlasom zabijaka, ale našťastie mal aj príbuzného, ktorý vedel rozprávať normálne a tak sme už žiadny problém s ubytovaním nemali. Keďže sme doobeda stratili veľa času, rozhodli sme sa v ten deň navštíviť mesto Versailles, ktoré je preslávené obrovským zámkom a nádhernými záhradami, ktoré dal vytvoriť slávny kráľ slnko – Ľudovít XIV.
Zámok vo Versailles a jeho záhrady sú
približne 25 km od Paríža
Rozloha záhrad je približne 100 ha
V záhradách je príjemná atmosféra
Niektoré fontány sú
doprevádzané orchestrálnou hudbou
Po prehliadke záhrad sme mali v nohách nachodené už slušné vzdialenosti, pretože záhrady sú naozaj obrovské a človek má na čo pozerať. Napriek tomu sme si ešte večer išli vychutnať nočný Paríž. A hlavne sme boli zvedaví na vysvietenú Eiffelovku.
Plameň slobody, ktorí
mnohí berú ako pamätník pre princeznú Dianu. Stojí nad tunelom, v ktorom
princezná po nehode zahynula.
Pohľad na vysvietenú Eiffelovu vežu z námestia
Place du Trocadéro. Odporúčam toto miesto navštíviť vo večerných
hodinách, úplne tam na Vás dýcha atmosféra Paríža.
Svetelnú šou na
Eiffelovej veži sme pozoroval spoza rieky Seina.
Po malej prehliadke nočného Paríža sme sa odobrali na hostel, dopili sme fľašu vodky a išli spať s vedomím, že to bude na dlhší čas posledná možnosť spánku na normálnej posteli. Pred nami bolo totiž prespávanie vo vlakoch, stane, či na pláži, ale k tomu sa dostanem až neskôr. Každopádne sme sa vyspali výborne a na druhý deň nás už čakalo behanie po pamiatkach ako sa patrí.
Bazilika je na najvyššom bode Paríža a tak je odtiaľ krásny výhľad.
A okrem toho mnoho ľudí a pouličných umelcov.
Moulin Rouge – svetoznámy francúzky
kabaret
Hľadáte sexshop? Na Boulevard de Clichy vo štvrti Montmartre je ich dosť
:)
Múr
lásky, na ktorom je nápis „Milujem ťa“ vo viac ako 300 jazykoch
Invalidovňa – miesto, kde je pochovaný napríklad Napoleon
Bonaparte
Notre-Dame, alebo aj Chrám Matky Božej v Paríži
Louvre – jedno z najznámejších
múzeí na svete
Časť palácového komplexu Le Grand Louvre
Všetci títo ľudia sa
prišli pozrieť na tú slávnu Monu
Relax v tráve v Tuilerijskej záhrade, čo je názov parku pri Louvre.
Neďaleko sme relaxovali aj my, samozrejme ešte so zásobami zo Slovenska –
paštéka, rezne, suchá saláma…
Na hornú plošinu Víťazného oblúka bol vstup do 25 rokov zdarma
a tak sme ho využili. Stačilo len vyšlapať 284 schodov…
…ale výhľad naozaj stál za to!
Pohľad do diaľky na
modernú štvrť s mrakodrapmi – La Défense
Dopravná zápcha na
kruhovom objazde okolo Víťazného oblúka. Nekonečné trúbenie a nehody sú
tu zrejme na dennom poriadku
Takto vyzerá ulica Champs-Élysées zhora
Pohľad na Paríž vrátane jeho dominanty
Moderná štvrť Paríža – La Défense
Roman pózuje pred Novým víťazným
oblúkom
V modernej štvrti La Défense je viac ako 37 budov, ktoré majú nad
100 metrov
A na
záver jeden menší jump pred Eiffelovkou
S Parížom sme sa rozlúčili s výborným šampanským, ktoré sme vypili na tráve pod Eiffelovkou (pouličný predajcovia ho tam ponúkajú za vyše 20 Eur, nám sa to podarilo zjednať na 7 Eur). Na ďalší deň sme mali v pláne portugalské mesto Porto, čo nám kvôli vlakovým spojom a miestenkám vôbec nevyšlo. Po zmene plánu sme sa však dostali do krásneho španielskeho mestečka San Sebastian, ale to už je obsahom ďalšieho pokračovania…
Tie nádherné fotky hovoria za všetko! Obdivujem vás, ako ste to všetko zvládli, najmä kondične, za tak krátky čas a za okolností pred odchodom (v poslednú chvíľu podpísaná Romiho dovolenka). Závidím vám hlavne tie zážitky, ktoré sú neopakovateľné a nezabudnuteľné! Držím vám palce a želám kopu zážitkov na najbližšom „tripe“ (predpokladám, že to bude sever Európy). PS: Klobúk bole fotografovi!
Kalap dolu pred všetkým, pekne napísané krásne fotky a určite super zážitky
[1] morgenová: Ďakujeme! Najbližšie snáď tá Severná Európa, alebo Ázia. Fotografi sme boli všetci traja, takže ďakujeme, normálne bolo ťažké vybrať len pár fotiek z toho množstva sem na blog :)
[2] Martinko: Díky, teší ma, že sa článok páčil :)
Ahoj, velmi sa mi pacil tvoj clanok:)uz dlhsie rozmyslam o niecom podobnom ale ked pozeram tie stranky o planovani cesty je to celkom narocne na cas:)chcela by som sa spytat kolko ste to priblizne planovali a kolko vas takyto vylet stal penazi pre lepsiu predstavu:)dakujem, pekny den
[4] Luciaa Sabolova: Ahoj, díky, som rád, že sa ti článok páči :) Plánovanie bolo v tomto prípade extrémne rýchle, konkrétnu trasu a väčšinu detailov sme naplánovali dva dni pred odjazdom. Aké pamiatky a miesta chceme vidieť sme riešili až počas cesty, pripadne v každej destinácii sme šli do turistických informácií pre mapu a pozisťovali sme čo sa dalo. Taktiež sme tak riešili aj ubytovanie a campingy (mali sme aj notebook, takže keď bola wifi k dispozícii, hľadali sme vhodný camping). Mňa to vyšlo celkovo 850 Eur, cca polovica z toho bola vlaková doprava, miestenky a MHD. Určite by sa to však dalo zvádnuť aj lacnejšie, my sme veľa minuli na alkohol a občas sme si dopriali pizzu a podobne. Keby nakupujeme čisto len v supermarketoch, ušetrili by sme. Tiež by sa dalo zvážiť ubytko cez couchsurfing, ale my sme nemali veľmi čas pred cestou osloviť ľudí. Ak máš viac otázok, kľudne mi napíš na mail, rád poradím :)
Ahojte zavidim vam tento trip a planujem nieco podobme zaujima ma hlavne ako stemriesili miestenky ako ste vedeli vzdy do ktoreho vlqku aa kedy nastupit a kde ste platili povinne miestenkove listky amcelkovo miestenky
[6] pavol: Ahoj, miestenky sme riešili vždy tak, že keď sme dorazili do novej destinácie, tak prvé čo sme spravili bolo kúpenie miesteniek na ďalší vlak, aj keď sme odchádzali až večer, alebo na druhý deň. Teda hneď sme išli k informáciám/predaju lístkov a informovali sme sa aké sú možnosti, aké sú vlakové spoje a podľa toho sme miestenku zakúpili. Jedna baba na železnici nám dokonca poradila, že ona šla celý takýto trip bez miestienok, že ju nikdy z vlaku nevyhodili, ale to sme nechceli riskovat. Do nočných vlakov ak nechceš lôžko, tak na sedenie sa dá nájsť miestenka takmer vždy. Lôžka bývajú viac vypredané.
Vlakové spojenia sme hľadali pomocou aplikácie do mobilu – Rail planner – je to v nej maximálne jednoduché. A keď sme vedeli aké je to číslo vlaku a kedy odchádza, už sa nebolo ťažké na staniciach zorientovať.
Zaujímavý článok, ktorý ma hneď naladil na výlet. Dúfam, že v blízkej dobe si tiež spravím takýto príjemný zážitok a podelím sa s vami oň na mojom blogu, samozrejme aj s kvantami fotiek, ako pri tomto. Palec hore!
Ahoj chcela by som ti napisat na e-mail ale nejde mi to prosim ta napises mi ? Dakujem potrebujem sa nieco spytat :)
Ahoj, výborný článok a super fotky. Ako ste to riešili s batohmi a osobnými vecami? Hlavne pri prespávaní v kempe na viac dní, keď celý deň beháš po meste, dávali ste si veci do úschovne?
[11] Jaro: Ahoj, ďakujem! Keď sme v meste neprespávali, tak sme dali veci vždy do úschovne na stanici do ktorej sme prišli, alebo z ktorej budeme odchádzať ďalej (keďže vo veľkých mestách je vždy viacero staníc). Keď sme boli v kempingu, tak sme si cennejšie veci brali so sebou do malých vakov a veľké batohy nechávali v stane. Keby ich niekto ukradol, tak by nám ukradli len šaty a možno nabíjačky, takže to by sa dalo prežiť. A samozrejme stan vždy zamykáme na zipse malým zámkom – predpokladám, že zlodeja ktorý nemá po ruke nôž to odradí a nebude sa s takým stanom trápiť, keďže by bol nápadný.
Pekne fotky :) Obrateny strom nema chybu :D